„Nie jest normą wiedzieć, czego się chce. To rzadkie i trudne osiągnięcie psychologiczne”
Aby szkoła mogła zapewnić uczniom realizacje potrzeb intelektualnych musi najpierw zadbać o zbudowanie solidnej podstawy emocjonalnej! Amerykański psycholog i twórca hierarchii potrzeb Abraham Maslow twierdzi, że tworzenie dobrych relacji między ludzkich i poczucia własnej wartości stanowi fundament dla wszystkich typów kształcenia. Zakłada on, że ludzkie potrzeby znajdują się na różnych poziomach, i że dla większości ludzi muszą być zaspokojone „niższe” potrzeby zanim będą mogli brać pod uwagę potrzeby „wyższe” (Maslow, 1976). Gdy zaspokojone zostaną fizjologiczne potrzeby człowieka, takie jak żywność, woda, bezpieczeństwo i schronienie, mogą ujawnić się jego potrzeby emocjonalne. Najbardziej podstawową potrzebą emocjonalną jest poczucie bycia kochanym i akceptowanym. Dopiero wówczas, gdy jest ona zaspokojona, człowiek może czuć się dobrze i mieć poczucie własnej wartości. Dlatego też szkoła powinna być instytucją nastawioną nie tylko na zaspokojenie potrzeb intelektualnych, takich jak poszukiwanie prawdy, moralności i racjonalności ale także powinna dostrzegać podstawowe potrzeby emocjonalne uczniów.
„Nie jest normą wiedzieć, czego się chce. To rzadkie i trudne osiągnięcie psychologiczne”
A. Maslow